هم افزایی دوستانه

ما در این وبلاگ برآنیم تا پیرامون مسائل مهم اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و ... به بحث و گفتگو بپردازیم، باشد که ان شاء الله مورد قبول و عنایت حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) قرار گیرد.

هم افزایی دوستانه

ما در این وبلاگ برآنیم تا پیرامون مسائل مهم اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و ... به بحث و گفتگو بپردازیم، باشد که ان شاء الله مورد قبول و عنایت حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) قرار گیرد.

هم افزایی دوستانه

برای سلامتی و فرج آقا و مولامون ،
حضرت مهدی موعود (عج)
14صلوات :
اللهم صل علی محمد و ال محمد
و عجل فرجهم

منتظرتان هستیم:
davidhamidi.iranji@gmail.com

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

جلسه سوم: ازدواج

پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱ ب.ظ

پیامبر (ص) می فرمایند:  

* ازدواج کنید ، فرزند به هم رسانید و تعداد افراد خود را فراوان کنید، من در قیامت در برابر امت ها ، به شما و حتی به فرزندان سقط شده شما مباهات می کنم . (جامع الاخبار ص 101)

* چهار چیز بر عمر می افزاید: ازدواج با دختران – شستشو با آب گرم – خوابیدن بر شانه چپ و خوردن سیب در سحرگاهان (مواعظ العددیه ص 211)

* خداوند متعال شب را برای استراحت و آرامش قرار داده و زن را نیز مایه آرامش مرد قرار داده است و از سنت پیامبر است ازدواج در شب و طعام دادن. (سنن النبی ص 147)

* ولیمه جز در پنج مورد نباشد: برای ازدواج – برای تولد فرزند – برای ختنه کردن – برای ساختن یا خرید خانه و برای بازگشت از مکه . (من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 356 ح 5762)

* مردان مجرد را زن دهید تاخداوند اخلاقشان را نیک،و ارزاقشان را وسیع، و جوانمردیشان را زیاد فرماید.  (النوادر للراوندی ص 36.)

* ازدواج سنت من است، هر کس از سنت من روی بگرداند از من نیست.

* هیچ چیز نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست. (وسایل الشیعه ج 14 ص 3)

* ازدواج را آشکار برگزار کنید و خواستگاری را پنهان. (کنزالعمال 44532)

امام صادق (ع) : دو رکعت نمازی که فرد همسر دار می  خواند، برتر از هفتاد رکعت نمازی است که فرد بی همسر می خواند. (بحارالانوار ج 103 ص 219)

 

زنی حضور امام ششم شرفیاب شده عرض کرد: خدایت صلاح و سداد افزاید، من زنی هستم تارک دنیا. فرمود: منظورت از ترک دنیا چیست؟ عرض کرد: شوهر اختیار نکرده ام. فرمود: چرا؟ گفت: برای اجر و ثواب. فرمود:برگرد؛ اگر تنها زیستن فضیلتی بود، فاطمه ی زهرا بانوی اسلام ، از تو سزاوارتر بود.کسی را نرسد که در فضایل بر زهرا تقدم جوید.

از پیغمبر نقل شده: درهای آسمان، چهار موقع گشوده شود :هنگام باریدن باران، وقتی که فرزند درصورت پدر می نگرد، زمانی که در خانه ی کعبه را باز می کنند، و در وقت اجرای عقد نکاح. (بحارالأنوار ج 100   ص221)

امام صادق می فرماید: که دو رکعت نماز مرد زن دار از هفتاد رکعت نماز کسی که عزب است افضل می باشد. (بحارالأنوار ج 100   ص221)

هر کس از ترس فقر زن نگیرد، به خدا گمان بد برده؛ چرا که خداوند فرموده: اگر (مردان) فقیر باشند، خدا از فضل و کرم خویش بی نیازشان گرداند. (الکافی ج 5 ، ص 331)

سوره یس آیه 36 : منزه است خداوندی که آنچه از زمین می روید جفت قرار داده و شما بشر را نیز جفت آفریده و دیگر مخلوقات که اینان از آن ها آگه نیستند. (همچنین سوره شعراء آیه 7)

 

آیا فقر مانع ازدواج است ؟

قرآن کریم : زنان بی شوهر و مردان بی زن و کنیزان و بندگان شایسته خود را به ازدواج یکدیگر در آورید، اگر زن و مردی فقیر هستند خداوند به لطف خود آنان را بی نیاز خواهد کرد. خداوند به حال بندگان آگاه است و رحمتش وسیع و لایتناهی است. (سوره نور آیه 32)

به تاخیر انداختن ازدواج به واسطه فقر، وسوسه شیطانی است و در واقع سوء ظن به خدا محسوب می شود و سوء ظن به خدا حرام است.


ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) :

امیرالمومنین (ع) نزد حضرت رسول (ص) آمدند و پس از گفتگوهای بسیار به حضرت رسول (ص) عرض کردند : یا رسول الله ! تو در دنیا و آخرت برای من ذخیره و پناهگاه هستی و ...

یا رسول الله من دوست دارم با این همه رعایتی که نسبت به من فرموده ای ، همسر و خانواده ای داشته باشم که بدان انس بگیرم.

یا رسول الله من نزد شما آمده ام و تقاضا دارم دخترت فاطمه را به عقد من در آوری .

ام سلمه می گوید: دیدم رخسار مبارک پیامبر (ص) از شدت خوشحالی درخشید و سپس به صورت مبارک امیرالمومنین (ع) تبسمی کردند و فرمودند: یا علی! آیا تو چیزی داری که من فاطمه را به عقد تو در بیاورم؟

علی (ع) فرمودند: پدر و مادرم به فدایت ، اوضاع زندگی من بر شما مخفی نیست، من تنها یک شمشیر، یک زره و یک شتر دارم که با آن آب می کشم و غیر از اینها چیزی ندارم.

پیامبر (ص) فرمودند: یا علی! تو از شمشیرت مستغنی نیستی زیرا می خواهی در راه خدا با آن جهاد کنی و با دشمنان خدا بجنگی. و شتر خود را برای آب دادن درخت خرما و بار سفر را به پشت آن بستن لازم داری. من فاطمه را در برابر زره ات به تزویج تو در می آورم. (بحار الانوار ج 3 ص 126 و 127)

 

جهاز بانوی بزرگ اسلام :

·         یک پیراهن به هفت درهم

·         یک روسری به چهار درهم

·         یک قطیفه سیاه خیبری

·         یک تخت که وسط آن را با لیف خرما بافته بودند.

·         دو عدد تشک

·         چهار متکا از پوست طایف

·         یک پرده پشمی

·         یک حصیر حجری

·         یک آسیاب دستی

·         دلوی چرمی

·         ظرفی مسی برای درست کردن حنا

·         کاسه ای برای شیر

·         ظرفی برای آب

·         آفتابه ای قیر اندود

·         سبوئی سبز رنگ

·         دو کوزه سفالی

·         فرشی از پوست

·         عبائی قطوانی

·         مشک آب

 

 

 

-         آیا ازدواج مانع رشد اخلاقی است یا زمینه ساز و تعالی بخش است؟

-         آیا در این زمینه بین دیدگاه اسلام و مسیحیت تفاوت هایی وجود دارد؟

 

ازدواج نخستین سنگ بناى تشکیل‏ جامعه و اجتماع است و داراى آثار و نتایج ‏بسیارى ؛ از جمله: ارضاى یکی از نیازهای اساسی و غریزه ی جنسى انسان، تولید مثل و بقاى نسل، تکمیل و تکامل انسان، آرامش و سکون، پاک‏دامنى و عفاف و... است.

در دین مقدس اسلام ازدواج به عنوان حافظ نیمی از دین معرفی شده است. در دین اسلام، ازدواج، با اینکه از مقوله لذات و شهوات است، یک امر مقدس و یک عبادت تلقی شده است.

از علل آن این است که : ازدواج اولین قدمی است که انسان از خودپرستی و خود دوستی به سوی غیر دوستی‏ بر می‏دارد . تا قبل از ازدواج ، فقط یک " من " وجود داشت و همه چیز برای " من " بود . ازدواج اولین مرحله‏ای است که باعث می شود این حصار شکسته ‏شود و‏ موجود دیگری هم در کنار این " من " قرار ‏گیرد و برای او معنی پیدا ‏کند.

ازواج باعث آرامش و امنیت روحی و فکری انسان است، قرآن در این باره می فرماید: "یکی از نشانه های او این است که از خود شما برای شما همسر آفرید تا با او آرام گیرید و میان شما مهر و محبت قرارداد . (روم ، 21)

از دیدگاه اسلام، میل جنسی از غرایزی است که خداوند در وجود انسان قرار داده تا به واسطه ی آن بنیان خانواده شکل گرفته و بقای نسل و ادامه حیات جوامع بشری تضمین شود.

نگاهی به تاریخ تمدن بشری نشان می دهد که انسان در هیچ زمینه ای این اندازه آسیب پذیر نیست و هیچ غریزه ای از لحاظ سر کشی به پای این غریزه نمی رسد . از این رو بشر در هیچ زمینه ایی تا این حد نیازمند کنترل و مراقبت نیست.

از آنجا که میل و نیاز جنسی باعث بروز آسیبهای بسیاری درجوامع مختلف شده، متفکران و صاحبنظران در پی چاره جوئی بر آمده اند.

عده ای مثل «بودا، مانی، گاندی و تولستوی» گفته اند: این میل و غریزه را به کلی باید از بین برد تا بشر از آسیبهای آن آسوده بماند . استدلال این گروه این است که میل جنسی اصولا ً میل پلیدی است و باعث بسیاری از مفاسد و جنایتها است .

گروه دیگر معتقدند برای از بین بردن مفاسد و جنایات باید راه پیش روی میل جنسی را باز گذاشت. البته اجرای این نظریه جامعه را در فساد فرو برد و از دین چیزی جز نام آن در جوامع غرب باقی نگذاشت.

اما در میان این افراط و تفریط، اسلام معتقد است که میل جنسی نه میلی پلید است که باید به طور کلی با آن مبارزه کرد، و نه باید به کلی آن را آزاد گذاشت، بلکه باید آنرا در مسیر صحیح هدایت کرد. نظر اسلام این است که تمایل جنسی مثل امیال دیگر باید اختیارش در دست خود انسان باشد و باید انسان بر آن غلبه داشته باشد نه او بر انسان. اسلام راه طبیعی و سالم را برای ارضای میل جنسی ازدواج می داند.

حال باید ببینیم مسیحیتی که کلا ًبا ارضای این میل مخالف است چه نظری در مورد ازدواج دارد.

ظاهرا ًعلت اوج گرفتن این تفکر در میان مسیحیان که «علاقه و آمیزش جنسی» پلیدی است، تفسیری بود که از بدو تشکیل کلیسا ، از طرف کلیسا برای مجرد زیستن حضرت عیسی مسیح، صورت گرفت و گفته شد علت این که مسیح تا آخر مجرد زیست پلیدی ذاتی این عمل است و به همین جهت قدیسین و روحانیون مسیحی شرط وصول به مقامات روحانی را آلوده نشدن به زن در تمام عمر دانستند و پاپ از میان چنین کسانی انتخاب می شود.

ترک ازدواج و مجرد زیستن کشیش ها و کاردینالها کم کم این فکر را پیش آورد که اساسا زن عنصر گناه و فریب است، یعنی شیطان کوچک است ؛ مرد به خودی خود گناه نمی کند و این زن است که همیشه وسوسه می کند و مرد را به گناه وامی دارد. آنها قصه ی آدم و شیطان و حوا را چنین شروع می کنند، که شیطان نمی توانست در آدم نفوذ کند، لذا ابتدا حوا را فریفت و سپس حوا آدم را . آنها می گویند شیطان بزرگ زن را و زن مرد را وسوسه می کند. ولی قرآن درست خلاف این را می گوید و آن گاه که این داستان را ذکر می کند برای یکی اصالت و برای دیگری تبعیت قائل نمی شود بلکه می فرماید: ما به این دو نفر گفتیم به درخت نزدیک نشوید بعد می فرماید: شیطان این دو را وسوسه کرد نمی گوید اول یکی را وسوسه کرد و او دیگری را وسوسه نمود. آدم همان مقدار لغزش داشت که حوا داشت. و شاید برای همین است که قرآن در کنار قدیسین از قدیسات بزرگ مثل حضرت مریم یاد می کند.

در حالی که مسیحیت ازدواج را تنها برای تداوم نسل مجاز دانسته ، در حالی که اسلام ازدواج را سنت پیغمبر خویش می داند و می گوید: هر کس ازدواج کند نیمی از دین خود را کامل کرده است و برای کسانی که شرایط ازدواج ندارند راه عفاف را برای کنترل میل جنسی معرفی می کند .

 

 

ابراهیمی مقدم  آسیب‌شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گفت:

هر فردی می‌تواند بوسیله ازدواج مناسب و به موقع به آرامش روحی و فکری برسد و بتواند بهتر در رسیدن به هدف خود تلاش کند

وی افزود: ازدواج از دو جنبه دارای اهمیت است. فردی و اجتماعی و دوام جامعه بشری بر ازدواج کردن و تربیت درست فرزندان است.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: اگر این مهره کلیدی زندگی انسان درست و به موقع حرکت داده نشود خسارات زیانباری را خواهد داشت، هم برای فرد ، هم برای اجتماع اگر ازدواج به موقع اتفاق نیافتد فرد نمی‌تواند به آرامش روحی مناسب فطری‌اش برسد.


 

 

لطفا نظرات، انتقادات و پیشنهاداتتون رو برای ما بنویسید، تا بتونیم با کمک شما ایراداتمون رو برطرف کنیم

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی